En kall vår, en het sommar. En höst med stora färger över himlen och en vinter med istappar vassa som knivar. Sonia rör sig mellan den dominante pojkvännen Diego och sin sjuka mamma Olga, mellan Humlegården och Karolinska. Mellan läsesalen på Kungliga biblioteket och jobbet på Lindex. Ibland river hon kunder när hon drar upp dragkedjor för snabbt.
Sonia har aldrig varit i New York men Victoria’s Secret-modellen bor på Manhattan. Sonia scrollar igenom hennes Instagram och drömmer om att slå henne i magen eller smeka hennes hår. På Kungsholmen finns ett annat Manhattan, där män med knutna nävar försvinner in bakom en svart dörr. Olga ligger på Karolinska och ser djupblå drakar framträda på väggarna. Du har ärvt mina stora händer Sonia, säger hon. Lär dig att använda dem.
Manhattan är berättelsen om en dotter och en mamma som faller sönder, om kroppens alla ingångar och jakten efter en lysande exit. På skimrande prosa skriver Zara Kjellner om ett år i en ung kvinnas liv i samtidens Stockholm.
Kritiker om Manhattan
»Zara Kjellner skriver i sin snyggt flätade debutroman »Manhattan« korta textsjok på ibland bara halva sidor som hoppar mellan platser som McDonalds, Wayne’s coffee och Karolinska sjukhuset via inköp av roshandkräm på Åhlens city och italiensk fotboll på tv. »Manhattan« är fördömligt ambitiös och njuter av att vara ytlig men vet samtidig att man kan bära sanningar som masker.«
Ulf Karl Olov Nilsson i Göteborgs-posten (läs recensionen här)
»Det förhöjda sinnliga läget präglas både av ett slags blindhet inför det allmänna, och en extrem närsynthet inför det specifika. En stämning, ett röstläge, fingrarna i en burk med kräm. Nästan irriterat bryskt klipper Kjellner bort allt som inte vibrerar eller bränns.«
Anna Hallberg i Expressen (läs recensionen här)
»Det är stilistiskt väl genomfört och en typiskt lovande debut. Jag tycker om den och dess liksom vaga, vegetativa, jagsvaga tillstånd.«
Jenny Högström i Aftonbladet (läs recensionen här)