Just nu händer mycket i den unga svenska litteraturen.
Poesin i den nyskapande svenska prosan är högst påtaglig och genrerna luckras upp allt mer. Flera unga författare arbetar med att undersöka språket på nytt, som ljud och musik, och det görs ihärdiga utbrytningsförsök ur språket och berättandet. I detta nummer av 00TAL har vi tagit ett samlat grepp kring den innovativa romankonsten.
Vad säger författarna själva? Vill de inordna sitt skrivande i en tradition eller vill de pröva helt nya former? Vi har intervjuat bland andra Sigrid Combüchen, Jonas Hassen Khemiri, Mara Lee och Peter Kihlgård.
»Språket är inte till för att övertäcka en text som finns därunder och som läsaren ska lista ut«, skriver Madeleine Grive i ledaren. »00-talets litteratur kännetecknas istället av ett intresse för att skildra det främmande. I berättelsen är själva språket det viktigaste.«
De unga författarna Malte Persson och Daniel Sjölin ger i varsin essä sin syn på vad det är som håller på att förändras i svensk litteratur, och Annika Korpis succédebut Hevonen Häst analyseras av en annan poetisk prosaist – Lotta Lotass.
Utgivningsmånad: februari 2004
Antal sidor: 128
Pris: 100
Alla medverkande: Jonas Ask, Majgull Axelsson, Helene Billgren, Sigrid Combüchen, Monika Fagerholm, Nils Forsberg, Christopher Garney, Anna Giertz, Göran Greider, Anna Hallberg, Johannes Heldén, Malin Hillberg, Dan Jönsson, Jonas Hassen Khemiri, Peter Kihlgård, Martin Krall, Richard Larsson, Mara Lee, Cato Lein, Lotta Lotass, Kerstin Norborg, Andreas Nobel, Andrew O´Hagan, Malte Persson, Christoffer Pettersson, Caroline Ringskog Ferrada-Noli, Kristina Sandberg, Daniel Sjölin, Pernilla Stalfelt, Roger Stenberg, Sara Stribe, Jenny Tunedal och Fanny Zaabi Behrer